Zkušenosti a hodnocení kapitánského kurzu

MVDr. Martin Čermák s rodinou - veterinář, Karlovy Vary

Někdy koncem roku 2010 jsme začli plánovat dovolenou na příští rok a zaujala nás plavba lodí po holandských kanálech.Na internetu nás zaujala agentura pana Petra Chrastila z Prahy. Hned po prvních e-mailových kontaktech nám bylo jasné, že jsme se rozhodli správně. Příprava probíhala standardně a zhruba asi měsíc před započetím cesty jsme se sešli s panem Chrastilem v Praze ke konzulatčně informativní schůzce. Poměrně velké množství informací jsme se snažili nasát během několika hodin a cestou poznámek jsme se cítili připraveni vyplout. Pravdou ošem bylo, že jsme hlavně spoléhali jeden na druhého a na schopnost zapamatovat si co nejvíce informací. Jelikož jsme všichni úplní začátečníci, panovalo přeci jen určité napětí,jestli to zvládneme.Protože nás bylo pět dospělých, objednali jsme si jedenáctimetrovou loď, už kvůli pohodlí.

Letecky jsme se přepravili do Amsterdamu,z letiště pak taxíkem do přístavu v obci Woubruuge. Předání lodi a první seznamovací plavba proběhla následující den,po noci již na člunu.Nevypadalo to příliš složitě a tak jsme po nákupech zásob,doplnění nafty a pitné vody, vyrazili na sever.

Ovládání lodi nám nepřipadalo složité (mám na mysli pohyb rovně a vpřed) až do doby,kdy jsme museli zastavit před městem Haarlem a to před zvedacím mostem, pod který jsme se nevešli. Do dnešního dne jsme nepochopili systém zvedání mostů. Některé vám oteřou hned, některé po zazvonění, ale někde není vůbec obsluha,pouze kamerový systém a někde vůbec nic nezjistíte a čekáte i více než hodinu. Zvláště problematické jsou mosty železniční. Ale zpět k problému: První most před Haarlemem se ne a ne zvednout navíc začala bouřka s průtrží mračen a foukal silný vítr. Nedařilo se nám udržel loď ve směru k mostu, a tak jsme se rozhodli přistát u břehu. V tom momentě se most o tevřel a z protisměru se začly hrnout obrovské nákladní lodě. Teď jsme teprve zjistili, jak jsme podcenili manipulaci s lodí. Vítr nás hnal přímo do cesty velkým plavidlům, a tak abych zabránil srážce, pokusil jsem se přeskočit s lanem na břeh a naší loď přivázat.To se mi pochopitelne nepodařilo tak úplně, sklouzl jsem z paluby, ve snaze se jednou rukou zachytit zábradlí, jsem si utrhl sval na levé ruce a stejně jsem skončil ve vodě. Na břeh jsem ale doplaval a aspoň provizorně člun zafixoval ke břehu. Proto prví rada! Před cestou si zkuste manipulaci s lodí někde v klidném a šorokém místě, zvláště pak couvání a přistávání ke břehu. Rada druhá: Pokud možno vždy před mostem nebo zdymadlem(není-li zrovna otevřené) se s lodí  přivázat na přehledném místě v dostatečném odstupu od překážky, Vždy je to bezpečnější, než se snažit udržet směr na volné vodě a zvlášť za silnějšího větru je to téměř nemožné. V bezpečí vyčkejte otevření mostu a v klidu jej pak projeďte.

Druhý den a pak dále a dále jsme se naučili loď velmi dobře ovládat a ke konci náš kapitán a kormidelník David v jedné osobě, dokázal s lodí zacouvat do přístavu jako profík. Opravdu to není vždy jednoduché, zvláště pak, musíte-li zaparkovat mezi jachty za x milionů a dělí vás od nich jen pár centimetrů. I nám se podařilo způsobit škodu na cizím plavidle. Při míjení se pod mostem došlo ke kontaktu lodí a vymáčkli jsme okno druhému plavidlu. Již na příštím mostě na nás čekal jeho majitel s kolem a dožadoval se náhrady. Po zaplacení 50 € byl ale spokojen a s potřesením ruky jsme si navzájem popřáli šťastnou plabu. Zbytek naší celkem čtrnáctidenní cesty probíhal bez větších problémů. Absolvovali jsme cestu :  Woubruuge,Haarlem,Alkmaar,Amsterdam,Gouda,Rotterdaam,Delft,Leiden a zpět do Woubruuge.Nejdelší trasa z Amsterdamu do Goudy se dá pohodlně zvládnou za jeden den,kratší etapa za 4-5 hodin. Nutno brát v úvahu,že většina mostů končí s otvíráním v 18 hod.a je nutno zastavit a přenocovat.Počasí nám také docela přálo, ze 14 dnů nám 3 dny propršelo.To je nepříjemné hlavně pro kormidelníka.Uvnitř lodi se dá sice řídit také,ale je špatný výhled a na horní otevřené palubě musíte být dobře oblečení(hlavně nepromokavou bundu a kalhoty).I navzdory nepřízni počasí byla dovolená na kanálech v Holandsku překr& aacute;sná měli jsme výbornou partu a ještě tedˇse nám všem po lodi stýská.Je to opravdu něco,co by měl zkusit každý,kdo má rád dobrodružství,adrenalin,pohodu,krásnou přírodu a všechno to,co poskytuje podobný výlet.Jedním slovem - nezapomenutelné !!!

Na závěr chci ještě jednou poděkovat panu Petru Chrastilovi za zprostředkování zapůjčení lodi,za cenné rady a za vysokou úrovenˇtohoto typu dovolené.

  • MVDr. Martin Čermák s rodinou - veterinář, Karlovy Vary

Dárkový certifikát

 

  Dárkový certifikát - praktický dárek na celý život.

  Skvělý dárek nejen k Vánocům, ale i k narozeninám, svátku nebo prostě "jen     tak" pro Vaše blízké, přátele a známé.   certifikat_2024 

  Obdarujte je praktickým dárkem na celý život!

  Dárkový certifikát k absolvování libovolného typu

  kurzu!

  Volejte 606 454 191 nebo pište na info@archa-noe.cz

 

PROTOKOL O KONTROLE
osoby pověřené ověřováním praktických dovedností při vedení plavidla

  Protokol-o-kontrole_2021-I           Protokol-o-kontrole_2021-II 

Kapitánské kurzy

Cena kurzu zahrnuje

  • nezbytná tematická skripta
  • testové otázky se správnými odpověďmi
  • cvičnou námořní mapu
  • kávu, čaj, nealko nápoje
  • občerstvení o přestávkách
  • zajištění formalit na Státní plavební správě (SPS)

Cena nezahrnuje

  • kolky pro všechny skupiny žádostí v hodnotě 500,-Kč
 
Objednejte si kurz

Objevte krásu dovolené na lodi, navštivte naše další projekty

Dovolená v Holandsku

Užijte si dovolenou na lodi a poznejte krásy Holandska nevšedně www.archa-noe.cz

Pronájem jachet

Jachty ve Středomoří i v Karibiku, velký výběr destinací i druhů lodí www.archa-yachting.cz

Kapitánské kurzy

Přípravné kurzy k získání průkazu vůdce malého plavidla, není na tom nic těžkého. www.kurzyvmp.cz







tvorba www stránek emocio